вторник, 5 март, 2024 година.

По-малко от година остава до пристигането на първите изтребители Ф-16 в България. А страната ни продължава да наваксва забавянията по строителството на пистите на летище „Граф Игнатиево“. Какви са предизвикателствата пред ВВС?

Смяната на платформата, на която ще бъде изгладена бойната ни авиация за поне следващия половин век, оказва се, не минава без своите предизвикателства. В последните пет години чисто финансовите предизвикателства, като че ли бяха преодолени. България плати накуп през 2019 година близо 2,2 милиарда лв. за първите осем. През 2022 г. за още осем ще плати 2,6 млрд. Но този път разсрочено за 9-10 години. Тече конкурсът за новите радари на стойност под 400 млн. лв., по уверение на министерството. Миналата година парламентът одобри страната ни да купи терминали за комуникация с новите изтребители Ф-16. Около 11-те милиона лева също ще бъдат плащани разсрочено до 2029 година.

Паралелно с това от 2022 година започна ремонтът на военното летище „Граф Игнатиево“, където ще са 16-те изтребителя. Не без проблеми от тогава. Бавене в проектирането, бавене платени в аванс, но изгубени заради фалита на фирмата 7 милиона лева. Около 234 674 000 лева е стойността на договорите, за инфраструктурата на летище „Граф Игнатиево“ само за новите самолети, отчете наскоро в отговор пред депутатите министърът на отбраната Тодор Тагарев.

Договорите за експлоатацията и подобряване на инфраструктурата на авиобазата са на стойност около 151 милиона лева. От общата сума – към 386 милиона лева – 69 милиона са осигурени по линя на НАТО. Министърът на отбраната казва, че за завършването ще са нужни още. Но не се знае колко. Отделно, заради това, че българските фирми трудно покривали условията секретност, страната ни сключи договор за около 15 милиона лева САЩ да за оборудват строго секретни помещения в авиобазата. Но и пред депутатите министърът на отбраната отчита, че основните причини за допуснатото забавяне на строителството и ремонтите се дължи на липсата на цялостна визия за изграждане на инфраструктурата, недостатъчна информация за специфични изисквания към обектите и за условията на които трябва да отговорят за да покрият изискванията на доставчика на самолетите. Трябвало е специализираната агенция на НАТО за поддръжка и придобиване NSPA – да управлява проекта, каза наскоро Тодор Тагарев.

Засега Министерството очаква да се спазят графиците по строителството на „Граф Игнатиево“. До края на 24-та бъде приключено с дейностите по сключените договори, които са пряко свързани с приемането на самолета сертифицирането от американска страна. През първото тримесечие на 2025 г. – да приключат дейностите по останалите обекти. За да не се стигне до там, че България да плаща наем за съхранение на изтребителите, когато пристигнат в началото на 2025 г.. Но дори и в идеалния вариант всичко по Трета авиобаза да е готово на време, самолетите да са тук, голямото предизвикателство ще е пилотите и машините да летят по стандартите на НАТО, казва Симеон Симеонов, бивш командир на авиобазата и на ВВС.

През годините въпросът, че България сега отделя повече пари за техника, отколкото за хора, често се повдигал от депутатите в комисията по отбрана. Най-общият отговор е, че във времето са били отделяни средства за стимули военната професия да бъде привлекателна. Засега е ясно, че в САЩ се обучават 12 летци за новите самолети. В различни етапи на подготовката. Тази година трябва да започне обучението и на техниците. 84 души трябва да бъдат обучени.

Въпросът колко ще е поддръжката на екипажите и 16-те Ф-16 след идването им у нас – не можахме да изясним. Трети месец чакаме разрешението за интервю със сегашният началник на ВВС генерал-майор Димитър Петров.

Бившият министър на отбраната Красимир Каракачанов припомни, че един от очакваните 32-ма пилоти трябва да имат минимум по 70 часа на година. А това струва пари. Но осигуряването им, подчерта той, е въпрос на политически консенсус.

Пред ВВС стои и въпросът колко скоро ще дойдат Ф-16, каза Каракачанов и припомня, че доставката им вече се е забавила с около 2 години.

Към момента е ясно, че ВВС ще използва Миг-29 до 2030 година с очакване дотогова първите Ф-16 да са в пълна оперативна готовност. Но само спекулативно – дори и новите ни изтребители да не са напълно готови – в последните години имаше споразумения, които дават възможност на турски и румънски изтребители да навлизат във въздушното пространство. През годините у нас пък самолети на натовски държави са изпълнявали патрулиране в българското въздушно пространство. Но към момента остава законовото изискване това да става съвместно с българските ВВС.

Репортаж на Добромир Видев в предаването “Нещо повече“ можете да чуете от звуковия файл на страницата на БНР.