Изследователи от 14 страни на Европейския съюз (ЕС) ще дискутират в Брюксел медийната среда, в рамките на европейския проект MediaDelCom. През 2024 г. са насрочени повече от 60 големи национални изборни кампании по света, включително и в рамките на ЕС, каза пред БТА проф. Лилия Райчева.
Тя е ръководител на екипа от Софийския университет „Св. Климент Охридски“ , с който България участва. Проф. Райчева е дългогодишен преподавател в СУ и медиен изследовател с множество публикации у нас и в чужбина, с многогодишен опит в медийната регулация и телевизионното производство.
Като се имат предвид съвременните предизвикателства пред демокрацията, сега е подходящ момент да се съсредоточи вниманието върху делиберативната (съвещателна) комуникация – предпоставка за делиберативната (съвещателна) демокрация, допълва проф. Райчева.
По думите й предстоящата дискусия бележи приключването на тригодишния проект MediaDelCom – най-всеобхватното проучване от този вид, направено в ЕС, идентифициращо перспективите пред съвещателната комуникация в днешна поляризирана Европа.
MediaDelCom е изследователският проект, финансиран от програма „Хоризонт 2020“ на Европейската комисия и координиран от университета в Тарту, Естония. Анализира различни аспекти на медиите в 14 европейски страни, за да очертае рисковете и възможностите за делиберативна (съвещателна) комуникация. Резултатите показват, че европейските политически и културни пространства биха се развивали най-добре, ако се подобрят условията за делиберативна (съвещателна) комуникация.
Разработена е методология, важна както за информационната дейност на новинарските медии, така и за ангажираността на електората в съвещателната комуникация, посочва проф. Райчева. Констатациите очертават области, които предизвикват загриженост за практикуващите медии, политиците и обществеността. В контекста на прилагането на регулациите на медиите в ЕС, включително и в светлината на Европейския закон за свободата на медиите резултатите отразяват и някои от основните предизвикателства, пред които са изправени медиите: публична отчетност, достъп до информация, свобода на изказ, медийна грамотност и професионални умения, поляризация на обществото.
MediaDelCom включва 17 екипа, представляващи 14 страни от ЕС, както от Западна, така от Централна и Източна Европа (Австрия, България, Германия, Гърция, Естония, Италия, Латвия, Полша, Румъния, Словакия, Унгария, Хърватия, Чехия и Швеция).
/ДД