вторник, 3 декември, 2024 година.

При предсрочно прекратяване на договорите с мобилните оператори клиентите вече ще дължат само стандартната неустойка в размер до три месечни вноски.

Начисляваните досега допълнително лихви за неизползваните от абонатите отстъпки за времето до изтичането на договора са неравноправни условия, които трябва да отпаднат до един месец, съобщиха от Комисията за защита на потребителите (КЗП).

След множеството сигнали до регулатора операторите доброволно са предложили промяната в условията, посочват от КЗП.

Коригираните клаузи по договорите премахват задължението на абонатите да възстановяват като неустойки и неизползваните отстъпки от цените на месечния абонамент до изтичането на договора, както и от цените на закупените устройства.

Съществуващите до момента неравноправни условия оскъпяваха значително прекратяването на договорите и оставяха абонатите без избор, припомни пред БНР председателят на Комисията за защита на потребителите Мария Филипова:

„Неустойките и отстъпките се фактурираха в една фактура, отстъпките се наричаха неустойки и сумата наистина беше огромна, а всъщност потребителят няма да ползва тази услуга“.

С промените се въвеждат ясни лимити на неустойките за предсрочно прекратяване – до 3 стандартни месечни такси, което да предотврати злоупотребите.

Коригираните клаузи ще се прилагат за всички действащи договори, а за вече прекратените – ако потребителят смята, че е ощетен, е предвидена възможност да защити правата си по съдебен път, обясни Мария Филипова:

Да си предявят искане на недължимо платените неустойки ведно със законната лихва от съответният мобилен оператор“.