петък, 14 юни, 2024 година.

Може би на тези избори спечелиха социалните мрежи и технологиите. Това каза за БТА проф. д-р Ингрид Шикова, един от създателите на катедра „Европеистика“ към Софийския университет “Св. Климент Охридски“. Тя уточни, че това явление не е само в България.

Заровете са хвърлени. Вече знаем почти окончателните резултати, отбеляза проф. Шикова. Според нея няма особени изненади на изборите за Европейски парламент, специално това, което се случва в България.

Това, което загубихме от факта, че се провеждат национални и европейски избори, беше, че европейската тема някак си потъна в нашите национални проблеми, коментира тя. Проф. Шикова добави, че е очаквала много повече да се говори за бъдещето на Европа и за нашето виждане като българи за него. Това нещо някак си не можахме да го усетим, посочи тя и отбеляза, че това е продължило и в коментарите след резултатите от изборите – много повече се коментират резултатите за българското Народно събрание, отколкото за Европейския парламент.

В Европа има много интересни тенденции. От една страна, ще запазим проевропейското мнозинство, но от друга страна, има тревожни неща, които не бива да пропускаме, смята проф. Шикова и посочи като примери Франция, Германия, Италия. „Европа има нужда от хладен разум и от горещи сърца, за да бъде защитена в този момент. Не бива като щрауси да си потапяме главата в пясъка и да смятаме, че всичко е наред“, каза тя. По думите ѝ Европа ще продължи да съществува, зависи по какъв начин.

Може би на тези избори спечелиха социалните мрежи, спечелиха технологиите, каза тя и уточни, че това явление не е само в България. Виждаме, че печелят тези, които са в Ютуб, ТикТок и така нататък, добави проф. Шикова. Тя разказа, че се среща с много младежи и картината е пъстра. Някои от тях наистина имат сериозен интерес, други са безразлични, но виждаме, че социалните мрежи са тези, които до голяма степен определят гражданското съзнание на младите хора, което не е най-добрият вариант, коментира проф. Шикова. Тя смята, че трябва да има много по-системно гражданско образование, което да изгражда наистина личности.