сряда, 13 ноември, 2024 година.

Предсрочното прекратяване на договорите с превозвачите няма да сложи край на агонията с частния градски транспорт в Пловдив, а ще я удължи с още над 10 години. Като вторичен ефект ще е „убиването“ на общинското дружество „Екобус“ и възможността да имаме общински градски транспорт. Това заявиха на пресконференция в пресклуба на БТА в Пловдив общинските съветници от „Продължаваме промяната-Демократична България“ Веселина Александрова, Николай Гюров, Йоно Чипилски и Добромира Костова.

Миналата седмица Община Пловдив изпрати едномесечни предизвестия до превозвачите от градския транспорт за прекратяване на договора от 2018 година, обект на който са 13 линии. Като причина за решението от Общината посочиха неизпълнение от страна на някои от фирмите на клаузите по договора и продължаване на пропускането на курсове по някои от линиите.“При прекратяване на договора от 2016 година предупредихме, че ще продължим с мерките, докато всички превозвачи не започнат да спазват правилата“, заяви кметът на Пловдив Костадин Димитров и допълни, че от Общината застават на страната на гражданите и продължават с действия за подобряване качеството на услугата в Пловдив.

Според общинския съветник от ПП-ДБ Веселина Александрова досега се е следвал планът да се подготви общинското дружество „Екобус“ да придобие електробуси, и когато изтече договорът с частните превозвачи през 2028 година, дружеството да поеме линиите и да се премине към общински градски транспорт.

„С прекратяването на договора с превозвачите, кметът създаде спешна ситуация, за да се постигнат две неща: да се прескочи тръжната процедура по Закона за обществените поръчки и чрез пряко договаряне да възложи градския транспорт на избран от него превозвач. Също така след като изтече тази спешна мярка след една година, „Екобус“ няма да е готово да поеме линиите, защото не разполага с автобуси и изградено депо“, каза Александрова. По думите ѝ това „развързва ръцете на кмета да проведе нова обществена поръчка за линиите от градския транспорт и да се обвържем с частни превозвачи за още 10 години“.

„Така вместо да приключим с агонията частен градски транспорт през 2028 г., ще я удължим най-малко до 2036 г. Ако кметът бе изчакал изтичането на договорите с превозвачите, „Екобус“ щеше да има възможност до 2028 г. да се подготви и да поеме всички линии на градския транспорт. Сега времето му за подготовка се намалява от четири на една година година, което го поставя в невъзможност да се справи“, посочиха още общинските съветници от ПП-ДБ.

Те предлагат докато тече спешната мярка от една година, през което време кметът да разпише договор с частен превозвач, да се работи приоритетно по подготвянето на „Екобус“ да стане работещо предприятие, което да поеме градския транспорт. Кметът следва спешно да потърси финансиране от държавата или европейска програма за закупуването на автобуси и изграждането на транспортно депо. Ако една година не е достатъчна, законът дава възможност да се удължи периодът с още една, което време да се използва за „събуждането“ на „Екобус“.

Общинските съветници от „Продължаваме промяната-Демократична България“ са категорични, че предсрочното прекратяване на договорите с частните превозвачи е стратегическа грешка за бъдещото развитие на градския транспорт в Пловдив.