четвъртък, 5 декември, 2024 година.

Плановете за нови мита от страна на избрания за президент на САЩ Доналд Тръмп ще затруднят шведския гигант за производство и продажба на мебели ИКЕА (IKEA) да поддържа ниски цени. Това съобщи Ройтерс, цитирайки изказване на Хувенсио Маезту, заместник главен изпълнителен директор и финансов директор на „Ингка груп“ (Ingka Group), която притежава по-голяма част от магазините на ИКЕА в световен мащаб и представлява приблизително 90 на сто от нейните глобални продажби.

Тръмп обеща нови, по-високи мита върху вноса от трите най-големи търговски партньора на САЩ – Канада, Мексико и Китай, предизвиквайки безпокойство сред правителствата и компаниите.

Около 30 на сто от продуктите на ИКЕА се доставят от азиатски страни, включително Китай, а 70 на сто идват от Европа, допълни Маезту.

САЩ е вторият по големина пазар за шведската компания, като представлява 13,2 на сто от продажбите й през финансовата 2024 година.

„За нас търговските бариери по света, независимо дали са от една или друга държава, ограничават възможностите да направим нещата по-достъпни“, заяви Маезту.

ИКЕА намали цените на продуктите си през 2024 г., привличайки повече купувачи, но това доведе до спад в годишната нетна печалба на компанията, допълва Ройтерс.

„Ингка груп“ отчете нетна печалба от 800 милиона евро (841,28 милиона долара) за финансовата 2024 г., приключила на 31 август, което е спад с 1,5 милиарда евро спрямо предходната финансова година. Маржът на оперативната печалба е 3 на сто, което отговаря на 1,3 милиарда евро, или спад с 2 милиарда евро на годишна база.

Приходите на „Ингка груп“ са намалели с 5,5 на сто спрямо миналата година, до 41,8 милиарда евро, включително продажбите на дребно на ИКЕА в размер на 39,6 милиарда евро. Компанията обаче заяви, че по-ниските цени са помогнали за повишаване на посещаемостта във физическите магазини с 3,3 на сто. Онлайн посещенията са се увеличили с 28 на сто.

„Продажбите се развиват добре, откакто започнахме тази фискална година и това е потвърждение, че дори и да продаваме на по-ниска средна цена, ние продаваме повече количества и получаваме достъп до много повече хора“, заяви Хувенсио Маезту.

Германия бе най-големият пазар за ИКЕА, представляващ 15,5 на сто от продажбите, следвана от САЩ, Франция, Великобритания и Италия.

По-рано този месец „Интер Икеа“ (Inter Ikea), собственикът на най-голямата марка за мебели в света, обяви по-висока печалба за 2024 г., благодарение на по-ниските лихвени плащания и въпреки резкия спад на приходите, след като намали цените на широка гама продукти, припомня Ройтерс.