събота, 5 октомври, 2024 година.

Киара Петро, директор на Италианската търговска агенция в България, част от дипломатическата мисия на Италия в България, представи на специализирано международно събитие за стартъпи в София опита на Италия в насърчаването на нововъзникващите компании (стартъпи – бел. авт.).

В Италия, обяви Петро, работи от 2012 година специална служба за стартъпи и иновации, а преди години е създадена и специализираната „Световна стартъп програма“.

Програмата предлага на италианските новаторски стартъпи, разработващи авангардни технологии и услуги, развитие зад граница. Отделно тя подкрепя организационно техническия и финансов капацитет на тези дружества, така че те да успеят с проникването си на нови пазари. На свой ред стартъпите участват в различни инициативи, така че да ускорят растежа си и да се превърнат в „истински“ компании, сподели Петро, която беше сред официалните лица на провеждащата се за пръв път международна стартъп конференция в София и пътуваща изява за стартъпи на италианската медийна група „Search On“, подкрепени от ИАНМСП, „We Make Future“ (WMF,“Ние творим бъдещето“ – бел. авт.). Целодневното събитие се провежда в „София Балкан Палас“ и в програмата му е предвидена и конкурсна сесия.

„Наша цел е да осигурим на стратъпите траекторията за динамичното им развитие,“ допълни тя.

Петро представи и отделни цифри, онагледяващи значението на нововъзникващите компании за италианската икономика. Съгласно предоставените от нея данни към края на първото тримесечие на 2023 година, регистрираните новаторски стартъпа наброяват 14 000. Съгласно нейната справка, близо 4 процента от учредените италиански компании през 2022 г., са категоризирани като стартъпи. А това става на базата на съществуващо от 2012 г. в страната специализирано законодателство, което казва кои предприятия се приемат за нововъзникващи и кои не. Отговарящите на определението дружества съответно се възползват от облекчено фискално третиране и данъчни облекчения.

Близо 80 процента от стартъпите в Итаалия са заети в сферата на предоставянето на услуги на бизнеса като производство на софтуер, консултации в областта на информационните технологии, развойна дейност и услуги, свързани с информационни дейности. Други близо 15 процента от нововъзникващите компании са в полето на промишлеността, а най-нисък е делът на тези, които оперират в полето на търговията.

На географски принцип, основната част от регистрираните в Италия стартъпи, се намират в Северна Италия.

„Това, което има значение за нас, е тези компании да се превърнат в печеливши начинания, а това ще рече, че трябва да са в контакт с инвеститори и с други компании. Затова Италианската търговска агенция участва всяка година в много събития в целия свят. Едно от тези събития е We make future, на които каним инвеститори да дойдат в Италия и да се срещнат със стартъпи.