четвъртък, 3 октомври, 2024 година.

Автомобилният производител „Стелантис“ (Stellantis), произвеждащ марките „Джип“ (Jeep) и „Додж“ (Dodge), ще похарчи 406 милиона долара за преоборудване на три фабрики в Мичиган, в подкрепа на стратегията за производство на превозни средства, задвижвани както от бензин, така и от батерии, предаде Асошиейтед прес.

В свое съобщение до инвеститорите компанията обяви, че прави крачка към изпълнение на някои ангажименти, които пое в нов договор, ратифициран миналата есен от профсъюза на Обединените автомобилни работници (United Auto Workers – UAW) след шестседмична стачка.

Инвестицията има за цел да опровергае аргументите на синдикатите, че „Стелантис“ няма да спази ангажиментите си и не иска да инвестира във фабрики в САЩ.

Заводът за сглобяване в Стърлинг Хайтс, Мичиган, северно от Детройт, ще получи по-голямата част от инвестицията, в размер на 235,5 милиона долара, за да може да произведе електрическия пикап на „Додж“ – РАМ 1500 (RAM 1500), като производството би трябвало да започне по-късно през годината.

Заводът, който беше критикуван от главния изпълнителен директор Карлош Тавареш за проблеми с качеството на автомобилите, също ще произвежда електрически пикап, снабден с бензинов генератор, удължаващ пробега.

В договора със синдикатите, който е в сила до април 2028 г., компанията се съгласява да инвестира 1,4 милиарда долара в завода в Стърлинг Хайтс.

От „Стелантис“ допълниха, че ще инвестират около 97,6 милиона долара в завода в град Уорън, също на север от Детройт, за да може да произвежда електрически версии на високопроходимия „Вагонер“ (Wagoneer) на „Джийп“ (Jeep), планирани да бъдат пуснати на пазара в световен мащаб до края на следващата година.

Компанията обеща в договора с Обединените автомобилни работници, че заводът за камиони в Уорън ще получи приблизително общо 600 милиона долара инвестиции.

Фабрика за двигатели в Дънди, Мичиган, югозападно от Детройт, ще получи над 73 милиона долара, за да може да сглобява, заварява и тества батерии за бъдещи електромобили, както и компоненти по окачването за големи превозни средства. Производството на батерии ще започне тази година, а това на частите по окачването през 2026 г., се казва в изявление на „Стелантис“.

Според договора фабриката в Дънди трябва да получи 770 милиона долара инвестиции.

Президентът на профсъюза Шон Фейн заплаши със стачка компанията заради забавяне на ангажимента ѝ в договора за повторно отваряне на затворения завод за сглобяване в Белведере, Илинойс, през 2027 г. и откриване на нов завод за батерии там през 2028 г. Ангажиментът засяга повече от 2700 работни места.

Компанията, която отчете слаби продажби и печалба тази година, забави повторното отваряне предвид неблагоприятни „пазарни условия“.

Все пак „Стелантис“ заяви, че ще изпълни ангажимента си да отвори отново завода.