Остават броени дни до премиерата на спектакъла „Рейс“ на сцената на Родопския драматичен театър „Николай Хайтов“. На 15 април младият български режисьор Бюрхан Керим ще представи първата си пиеса в Смолян. Пиесата „Рейс“, макар да е писана преди 40 години, се оказва много актуален днес, казва в интервю за БТА режисьорът Бюрхан Керим.
Още преди две години 29-годишният Бюрхан Керим спира погледа си върху „Рейс“ на Станислав Стратиев. „Когато избрах текста, започнах да мисля за кой театър ще е най-подходящ, както и с кои актьори бих направил тази постановка. И така стигнах до Смолянския театър, защото трупата ми се видя много подходяща за това представление. И се оказах прав“, посочи Керим.
На сцената режисьорът работи с осем актьори от трупата на родопския театър. Казва, че е доста трудно от логистична гледна точка, защото с трябва да се наместят графици, програми между тях. „Но мисля, че резултатът е повече от задоволителен. Беше ни нужен само месец и половина репетиции. Това време е твърде малко за толкова голяма пиеса, но процесът беше много интензивен. Средствата, които използваме в представлението, са типично театрални – минахме през различни ателиета, които да изградят плътта на спектакъла, което също изискваше време. Но всичко стана, свършихме много работа за този месец и половина“, допълва още режисьорът.
На въпрос защо се е спрял точно на пиесата „Рейс“ Бюрхан Керим отговори, че се фокусирал върху нея след пандемията от КОВИД-19, протестите по улиците в столицата, липсата на редовно правителство близо две години и накрая – войната в Украйна. „Всички тези процеси, които се случиха за кратко време показаха как обществото много бързо се ожесточава, много бързо решава кой е виновен, кой е прав и всеки има свое мнение по въпроса, а в социалните мрежи коментарите валят. И всичко това извади наяве много изострената нагласа на обществото. Когато препрочетох текста на Станислав Стратиев, си казах, че като че ли е писан за днешните времена“, разказа режисьорът на „Рейс“. Керим добавя, че в „Рейс“ се показва обществото чрез осемте персонажа, които тръгват на едно пътешествие. „Оказва се, че много рано маршрутът се изменя и не отиваме натам, където очакваме, а малко по-нататък – дори че сме отвлечени. И това, което Стратиев пише преди 40 години, е какво прави обществото, когато шофьорът – изобразяващ властта или управляващите, не пътува към намерението, към центъра. И какво трябва да направи това общество, може ли да се справи при наличието на един шофьор, който е неадекватен“, обяснява Бюрхан Керим.
В постановката на младият режисьор фокусът не е в това как обществото се опитва да се изправи срещу тоталитарната власт, която определя посоката, а какво се случва вътре в самото обществото. „За мен това е един тест, който показва докъде стигаме, когато сме излезли извън маршрута. И стигаме до самоизяждане“, посочва Керим. Той допълва, че спектакълът се опитва да каже, че когато сме застрашени и изпаднем единствено до инстинктите за оцеляването, много бързо може да стигнем до пещерата – предупреждение на Стратиев, което и днес звучи много актуално.
„Рейс“ е четвърта постановка на 29-годишният режисьор и писател Бюрхан Керим. „Все още пробвам своите качества. Опитвам се нещата, които правя, да са много отговорни“, споделя той. През последните няколко години е поставил три спектакъла в София и един в Казанлък. След Смолян му предстоят премиери в Плевен и в театър „Възраждане“.