понеделник, 7 октомври, 2024 година.

Остават броени дни до премиерата на спектакъла „Рейс“ на сцената на Родопския драматичен театър „Николай Хайтов“. На 15 април младият български режисьор Бюрхан Керим ще представи първата си пиеса в Смолян. Пиесата „Рейс“, макар да е писана преди 40 години, се оказва много актуален днес, казва в интервю за БТА режисьорът Бюрхан Керим.

Още преди две години 29-годишният Бюрхан Керим спира погледа си върху „Рейс“ на Станислав Стратиев. „Когато избрах текста, започнах да мисля за кой театър ще е най-подходящ, както и с кои актьори бих направил тази постановка. И така стигнах до Смолянския театър, защото трупата ми се видя много подходяща за това представление. И се оказах прав“, посочи Керим.

На сцената режисьорът работи с осем актьори от трупата на родопския театър. Казва, че е доста трудно от логистична гледна точка, защото с трябва да се наместят графици, програми между тях. „Но мисля, че резултатът е повече от задоволителен. Беше ни нужен само месец и половина репетиции. Това време е твърде малко за толкова голяма пиеса, но процесът беше много интензивен. Средствата, които използваме в представлението, са типично театрални – минахме през различни ателиета, които да изградят плътта на спектакъла, което също изискваше време. Но всичко стана, свършихме много работа за този месец и половина“, допълва още режисьорът.

На въпрос защо се е спрял точно на пиесата „Рейс“ Бюрхан Керим отговори, че се фокусирал върху нея след пандемията от КОВИД-19, протестите по улиците в столицата, липсата на редовно правителство близо две години и накрая – войната в Украйна. „Всички тези процеси, които се случиха за кратко време показаха как обществото много бързо се ожесточава, много бързо решава кой е виновен, кой е прав и всеки има свое мнение по въпроса, а в социалните мрежи коментарите валят. И всичко това извади наяве много изострената нагласа на обществото. Когато препрочетох текста на Станислав Стратиев, си казах, че като че ли е писан за днешните времена“, разказа режисьорът на „Рейс“. Керим добавя, че в „Рейс“ се показва обществото чрез осемте персонажа, които тръгват на едно пътешествие. „Оказва се, че много рано маршрутът се изменя и не отиваме натам, където очакваме, а малко по-нататък – дори че сме отвлечени. И това, което Стратиев пише преди 40 години, е какво прави обществото, когато шофьорът – изобразяващ властта или управляващите, не пътува към намерението, към центъра. И какво трябва да направи това общество, може ли да се справи при наличието на един шофьор, който е неадекватен“, обяснява Бюрхан Керим.

В постановката на младият режисьор фокусът не е в това как обществото се опитва да се изправи срещу тоталитарната власт, която определя посоката, а какво се случва вътре в самото обществото. „За мен това е един тест, който показва докъде стигаме, когато сме излезли извън маршрута. И стигаме до самоизяждане“, посочва Керим. Той допълва, че спектакълът се опитва да каже, че когато сме застрашени и изпаднем единствено до инстинктите за оцеляването, много бързо може да стигнем до пещерата – предупреждение на Стратиев, което и днес звучи много актуално.

„Рейс“ е четвърта постановка на 29-годишният режисьор и писател Бюрхан Керим. „Все още пробвам своите качества. Опитвам се нещата, които правя, да са много отговорни“, споделя той. През последните няколко години е поставил три спектакъла в София и един в Казанлък. След Смолян му предстоят премиери в Плевен и в театър „Възраждане“.