четвъртък, 18 юли, 2024 година.

До 12 юли се очаква да излязат резултатите от първото класиране за прием на учениците след седми клас в гимназиите. Съвети към учениците какво следва след това в записванията и в класиранията от осми клас в гимназиите отправя Диян Стаматов. Той е председател на Съюза на ръководителите в системата на народната просвета в България (СРСНПБ) и е директор на 119-о Средно училище „Акад. Михаил Арнаудов“ в София.

Както писа БТА, от 8 до 10 юли се подават заявления за участие в първия етап на класирането в училищата с прием на ученици от осми клас по реда на наредба 10 на министъра на образованието и науката за организация на дейностите в училищното образование, съобщиха преди дни на сайта си от Регионалното управление на образованието (РУО) в София-град.

Всеки ученик има персонален профил в електронната платформа – https://infopriem.mon.bg, и индивидуален код за достъп.

Подаването на заявление за участие в първи, трети и четвърти етап на класирането e само по електронен път (https://infopriem.mon.bg). Това може да стане: без чуждо съдействие от всяко електронно устройство с достъп до интернет, по което и да е време на денонощието; със съдействие на училището, в което ученикът завършва седми клас през профила на ученика в рамките на работния ден; със съдействие на друго училище (т. нар. училище-гнездо), определено от началника на РУО в София-град, в рамките на работния ден.

Какво трябва да направят учениците, след като излязат резултатите от първото класиране след седми клас?

Учениците, класирани по първото си желание след първия етап, се записват в училището, в което са приети – в срок от 15 до 17 юли, включително. В противен случай не запазват мястото си и то се обявява като свободно за втория етап на класирането.

Учениците, които не са удовлетворени от класирането си на първия етап, следва да подадат в училището, в което са класирани, заявление за участие във втория етап на класирането – в срок до 17 юли, включително. Желанията не се пренареждат и кандидатът може да се класира на втория етап само на по-предно желание или на това, по което е приет на първо класиране. Ако няма възможности за по-предно класиране, кандидатът запазва мястото си от първия етап на класирането (след като е подал заявление за участие във втория етап на класирането).

Некласираните по нито едно желание на първия етап на класирането ученици, участват автоматично във втория етап на класирането, като не е необходимо да подават заявление. Независимо от резултата от втория етап на класирането, ученикът следва да се запише в училището, в което е класиран – на 22, 23 или 24 юли, включително.

За неуспелите да се класират или за неудовлетворените от втория етап на класирането и за незаписали се ученици, съществува възможност за участие в третия етап на класирането. Подаването на документи за участие в третия етап на класирането е в срок от 26 юли до 29 юли, включително, но без събота и неделя. За целта следва да се подаде ново заявление. В заявлението желанията се подреждат според останалите свободни места в паралелките за този етап.

В третия етап на класирането участват учениците, които не са успели да се класират, неудовлетворените от втория етап на класирането и незаписалите се, както и тези, които не са кандидатствали до момента.

След обявяване на резултатите от третия етап на класирането, следва записване на класираните ученици – на 31 юли и на 1 август.

Свободните места след третия етап на класирането се обявяват в срок до 2 август.

Следва четвърто класиране с подаване на ново заявление и посочване на желанията, само за свободните места, като това ще е на 5 и 6 август. Записването е на 8 и 9 август.

Попълването на незаетите места в паралелките след четвъртия етап на класирането се осъществява в съответните приемащи училища в срок до 11 септември, включително, по определен от директорите ред. Необходимата информация се получава от директорите на приемащите училища, където се извършва подаването на документите и класирането, пояснява Диян Стаматов.

Както писа БТА, средният резултат по български език и литература (БЕЛ) след седми клас от националното външно оценяване през тази година е съизмерим с миналата година и сега е 54,60 точки. Има спад от миналата година с 44 стотни, което е по-малко от статистическата допустима грешка при изчисляване на резултатите от изпитите. По математика резултатът е значително по-висок със 7,61 точки и е 42,90 точки, каза на 2 юли служебният министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков, който представи анализ на резултатите от националното външно оценяване след седми клас в Министерството на образованието и науката (МОН).

Над 57 000 ученици се явиха на националното външно оценяване по български език и литература, и по математика. Изпитите се състояха на 19 и на 21 юни.

По български език и литература седмокласниците работиха върху 26 задачи. В първата част бяха включени 25 задачи. От тях 18 бяха с избираем отговор, шест – с кратък свободен отговор, а една задача беше с разширен свободен отговор. Във втората част от изпита учениците писаха подробен преразказ на художествен текст от името на неутрален разказвач върху разказа „Изборът“ от Кристин Димитрова.

На изпита по математика седмокласниците решаваха общо 23 задачи – 20 от тях бяха с избираем отговор, и три – със свободен отговор.