Министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков и представителят на Службата на Върховния комисариат за бежанците на ООН в България Седа Кузуджу подписаха Меморандум за сътрудничество между двете институции. Това съобщиха от Министерството на образованието и науката (МОН).
“Една от основните цели на българското образование е да е приобщаващо за всички деца и се надяваме още по-успешно да реализираме този приоритет“, каза министър Цоков. Той отбеляза, че МОН цени дългогодишното активно съвместно сътрудничество с Върховния комисариат и общите инициативи всички деца да получат добро образование и грижа.
“Приобщаващото образование дава възможност на разселените млади хора да допринасят пълноценно и да изграждат отново устойчив живот, където и да се намират. Чрез нашето партньорство показваме общия ни ангажимент да бъде осигурена тази възможност за всички хора“, каза Седа Кузуджу.
За всички деца и ученици с международна и временна закрила в България се осигурява безплатно образование и обучение в държавните и общинските детски градини и училища, както и допълнително обучение по български език след записване, отбелязват от МОН.
По време на церемонията бе засегната и темата за висшето образование. Общо 520 студенти от българската общност в Украйна са приети като първокурсници във висши училища в България през тази академична година. Други 34 наши сънародници от Украйна са записани да учат магистратура в български университети, а 8 са приети за докторанти. Министър Цоков сподели и нова възможност за сътрудничество при разговори с университетите да разкрият магистърски програми за подготовка на учители и специалисти за работа с деца-бежанци.
От Комисариата благодариха на МОН за партньорството при провеждането на обучения на учители, които преподават на деца и ученици, получили или търсещи закрила в България. В сътрудничество двете институции разпространяват учебни пособия и образователни ресурси, които улесняват приема и обучението на тези деца.
В разговора бяха обсъдени и идеи за подобряване на взаимодействието между институциите, за да бъдат подкрепени търсещите закрила младежи у нас.
Дейностите по меморандума са насочени към улесняване на достъпа до образование, включително и записването на децата и учениците в детски градини, училища и университети. Двете страни ще работят и за по-добър обхват и приобщаване, включително и с предоставяне на обучение по български език и литература за преодоляване на пропуски при усвояването на учебното съдържание. Подкрепа ще се оказва и на уязвимите групи, включително и на децата и учениците със специални образователни потребности. Насърчават се дейности и инициативи за подобряване на образователните резултати на децата и младежите, отбелязват от ведомството.
/ЙВЛ