събота, 12 октомври, 2024 година.

Въпросите за мобилните телефони и за джобните пари са едни от най-важните за родителите на първокласници, каза за БТА Яна Алексиева – изпълнителен директор на асоциацията „Родители“.

Организацията е подготвила обновеното издание на Наръчника за родители „Добре дошли в първи клас“, който излиза повече от 15 години.

„Новата учебна година все повече наближава, а заедно с нея – и вълненията на всички родители на първокласници. Ако тази есен предстои детето ви да прекрачи училищния праг за първи път, горещо ви препоръчваме нашия Наръчник за родители „Добре дошли в първи клас“, който издаваме вече повече от петнайсет години. В него ще откриете полезна информация за храненето и дневния режим на децата, как да им се помогне да се научат да учат, необходими ли са им джобни пари и мобилни телефони в училище, как да им помогнем да изградят отношения със съучениците си и други въпроси“, отбелязват от асоциацията.

В наръчника акцентираме родителите да поговорят спокойно с детето си за това, че ще бъде първокласник, като трябва да има баланс да не се прекъсва веднага с всичко детско в живота му и играчките да останат още в стаята му. Необходимо е детето да може да продължи да играе, както да има баланс между ученето и свободното време, обясни за БТА Яна Алексиева.

За нас другата голяма тема е свързана с това учителите и родителите на първокласници да се опознаят, каза изпълнителният директор на асоциацията. Родителите трябва да заявят своята готовност да бъдат част от една училищна общност и учителите да ги поканят, за да се изяснят правилата и общите въпроси за обучението в клас. Важни са въпросите дали децата в съответния първи клас ще имат мобилни телефони, какви ще бъдат джобните им пари на ден. Най-добре е всичко това да бъде обсъдено на родителска среща, добре е да се направи и група на родителите във вайбър, след като родителите са се опознали. Преди това всички родители на първокласници от даден клас могат да се съберат на неформална среща в училищния двор или в парк, за да научат имената си и да се опознаят. По този начин ще могат да преодоляват и бъдещи по-тежки моменти, свързани с класа на детето им, каза Алексиева.

Според нея не е нужно децата да имат мобилни телефони още в първи клас, но това трябва ясно да се изговори и реши от всички родители на първокласници в определен първи клас. Дали първокласниците ще имат мобилен телефон, джобни пари и каква здравословна храна се продава в лавката са важни въпроси за родителите на първокласници. Най-добре е родителите да вземат общо решение по тези въпроси, за да се отнасят тези правила за целия клас, отбеляза изпълнителният директор на асоциация „Родители“.

Яна Алексиева каза, че родителите трябва да подготвят децата си за първия учебен ден, като поговорят с тях доверително и да отидат до училището още сега, ако не са завели детето си до училището, в което ще е в първи клас. Хубаво е първокласниците да опознаят училището си преди да започнат да учат от 15 септември, каза тя.

Джобните пари на първокласниците

„Когато детето тръгне на училище, пред родителите изникват цял куп въпроси, свързани с отношението на децата към парите. От една страна, е ясно, че неизбежно детето ще се срещне със света на джобните, с пазаруването, спестяването, загубите, печеленето, банковите карти, парите в брой, заемите, споделянето и още много, много варианти на паричния оборот. От друга страна, е доста страшно да го оставиш да плува в тези води, едва-що научило се да си връзва обувките. Ето защо хубаво би било въпросът за джобните пари – дали да се дават и в какъв размер, да се обсъди с останалите родители от класа и с класния ръководител още по време на една от първите родителски срещи. Така има шанс да успеете да постигнете общо съгласие по тази тема и да има правила, които да важат за всички деца“, се казва в наръчника.

В него се отправят и съвети към родителите, като от асоциацията им препоръчват да обяснят на първокласника смисъла на джобните пари и правилата за използването им. „Заедно с детето направете списък на вредните и забранените за купуване неща. Първоначално давайте на детето джобни пари всеки ден, като постепенно увеличавате времето – два пъти в седмицата, един път в седмицата. Позволете на детето да изразходва джобните си пари по свой избор. Не наказвайте детето за изгубени или откраднати джобни пари. То и без това преживява болезнено този „урок“, съветват от асоциацията.

Необходимо е ли да има мобилни телефони в първи клас?

В реда на нещата е родителите да искат да имат информация за това, което се случва с детето, докато е извън полезрението им. Мобилният телефон на малкия ученик е един от възможните отговори на тази нужда. Важно е обаче родителите да преценят плюсовете и минусите, когато взимат решение относно това дали и какъв телефон да дадат на детето си в първи клас, се казва в наръчника.

В него се отбелязва, че едно от предимствата детето да има телефон в първи клас е, че така родителите имат връзка и знаят как е, къде е и какво се случва с него. „Имайте предвид обаче, че по правило използването на телефон по време на час е забранено, така че трябва да се съобразявате с графика на междучасията, за да звъните на детето. Друг е въпросът доколко първолакът наистина се нуждае да бъде проверяван всяко междучасие. Добро решение, за да се чувствате спокойни и същевременно да осигурите лично пространство на детето, е да договорите с учителката кое е подходящото време, в което да се свързвате с нея, както и да получите уверението й, че тя ще ви потърси, когато това е необходимо. Рисковете от това детето да има смартфон в първи клас са устройството да бъде изгубено, повредено или откраднато. Ако устройството е ценно, то това повишава страха и притесненията на детето, а и вашите. Ако все пак решите да дадете смартфон на детето, добре е това да бъде възможно най-евтиният модел. Децата в тази възраст все още лесно се разсейват, което прави загубата на вещи по-вероятна. Не забравяйте, че достъпът до интернет е допълнително изкушение за децата, което разпилява вниманието им в клас. Ето защо, ако устройството позволява, препоръчваме поне в първи клас то да е с ограничено ползване и детето да няма реален достъп до интернет“, съветват родителите от асоциацията.

Четенето в първи клас

Четенето е може би най-важното умение, което трябва да усвои всеки първокласник. Като техника то се учи в училище, но любовта към него се възпитава вкъщи още от най-ранно детство. Учителите препоръчват родителите да не учат децата предварително да четат, защото си има определена методология, по която това да се прави и която учителите владеят. По-скоро в този ранен етап ролята на родителите е да продължават редовно да четат на децата си приказка за лека нощ, да им подаряват книжки за рождени дни и други празници, да ги водят в библиотеки и книжарници, да ги окуражават да разговарят и обсъждат приказки, случки, книжки и филмчета. Много е важно книжките да бъдат съобразени с възрастта и интересите на детето, като за начинаещите читатели са подходящи книгите с едър шрифт и красиви илюстрации. Родителите трябва да внимават да не противопоставят четенето на други любими занимания. Първи клас е удобен момент да включите и технологиите – покажете на детето, че електронните устройства не са само за забавление! Намерете различни сайтове и приложения за смарт устройства за учене на цифри и букви, за забавни упражнения по четене, отправят съвети към родителите от организацията.

Писането и смятането в първи клас

Все повече хора смятат, че ръкописните текстове в тетрадките скоро ще са част от миналото, а за краснопис ще се говори само в старите романи. Дали ще се случи точно така, не знаем, но, така или иначе, на вашето дете му предстои да мине през овладяване на писането. Трудностите често произтичат от факта, че вкостяването на китката при децата на тази възраст още не е завършило и това води до бърза умора при писане и влошаване на краснописа. От друга страна, писането е сложен неврологичен процес и затрудненията могат да идват от усложнения в протичането му. Ако въпреки всичките ви усилия, детето продължава да не изписва правилно буквите, да ги струпва една върху друга, да се затруднява прекалено много – потърсете консултация с очен лекар, логопед и невролог. Причината може да се окаже както във влошено зрение, така и в неврологичен проблем. Често родителите споделят, че детето им не се справя с математиката. Това може да се превърне в сериозен проблем, защото децата се нуждаят от стабилни знания по този предмет, за да успеят в по-горните класове. Затова намерете начин да превърнете математиката в част от всекидневния живот на детето, се препоръчва на родителите в наръчника.

Класният ръководител и възпитателят в първи клас

Новите отношения, в които влиза детето в училище, го поставят във взаимодействие с нови авторитети. Не се учудвайте, ако все по-често чувате: „Госпожата каза така!“. Това не означава, че учителката ви е изместила в детското сърце. Напротив, това означава, че вашето дете е открило още един възрастен, на когото може да се довери. Класният ръководител е човекът, който води по-голямата част от предиобедните занимания и който най-близко следи напредъка на детето ви спрямо изискванията на учебната програма. Не по-малко важна е и ролята на възпитателя в занималнята. С него детето прекарва часовете за самоподготовка, отдих и занимания по интереси. Възпитателят много добре познава не само напредъка на детето, но и интересите му и уменията му да общува с другите деца. Тези двама учители имат ключова роля за това детето ви да се чувства добре в училище. Затова опитайте се да изградите партньорски отношения с тях – нещо, което в голяма степен зависи от вашия подход. Никога не забравяйте, че: учителите искат детето ви да успее. Нещо повече – учителите искат всички деца да успеят. Ако се замислите, вие също искате всички деца да успяват, защото така детето ви ще се наслаждава на стимулираща и творческа среда. Програмата е доста натоварена, а класовете често са големи. Въпреки това и недостигът на време, учителите са отдадени на работата си. Благодарете им за това, препоръчват на семействата с първокласници от асоциация „Родители“.