Есе по фразата „Щом любов нямам, нищо съм“ или интерпретативно съчинение по стихотворението „До моето първо либе“ на Христо Ботев имаха възможност да пишат днес зрелостниците по 41-ва задача на държавния зрелостен изпит по български език и литература. Това съобщи пресцентърът на Министерството на образованието и науката (МОН).
Изпитният вариант за матурата по български език и литература от сесията август-септември бе генериран тази сутрин в МОН в 6:45 часа, в присъствието на заместник-министъра на образованието и науката Емилия Лазарова. Тестът съдържаше 22 задачи с избираем отговор, 16 – с кратък свободен отговор, и две – с разширен свободен отговор.
На изпита се явиха 5030 зрелостници. Той се състоя в 620 зали на 230 училища в страната.
Резултатите ще бъдат обявени до 5 септември.
Тестът и ключът с верните отговори от днешния зрелостен изпит по български език и литература са публикувани в сайта на МОН.
На изпитите през август се явяват зрелостници, които не са издържали успешно изпита през предишни сесии.
Право на явяване от тази година имат и желаещи да повишат оценката си, която им е необходима за кандидатстването във висше училище по предмет, по който вече са положили зрелостен изпит. Могат да положат изпит и такива, които в дипломата си за средно образование нямат оценка от даден предмет.
На въпрос кое е най-голямото предизвикателство за зрелостниците от изпита, заместник-министър Емилия Лазарова отговори тази сутрин, че може би това е последният въпрос – за есето или съчинението, който изисква прилагането на много компетентности и умения. Тя добави, че от сесията през май и юни е направило впечатление, че много повече ученици са писали по този въпрос.
По повод на това, че се дава възможност на зрелостници да се явят и да повишат оценката си от матурите, заместник-министърът на образованието каза, че кандидатстването във висши училища е важно за всеки зрелостник, защото то определя жизнения и професионалния път на всеки млад човек. Този зрелостник, който се явява на изпит за повишаване на оценката си, трябва да го направи върху същия учебен предмет и същия вид подготовка, обясни Емилия Лазарова.