понеделник, 20 януари, 2025 година.

Закриват две от четирите линии на нощния градски транспорт в София

Две от четирите линии на нощен градски транспорт в София ще бъдат закрити, реши Столичният общински съвет.

Вече няма да се движат нощни автобуси по линия 3 от „Овча Купел“ до квартал „Левски“ и по линия 4 – от квартал „Гоце Делчев“ до комплекса „Дружба“.

Останалите две линии – от „Люлин“ до „Младост“ и от Студенстския град до „Обеля“ през квартал „Надежда“ ще обслужват пътници само в петък и събота.

Решението беше прието с гласовете на съветниците от ГЕРБ, БСП, ИТН и „Синя София“.

Предложението за спиране на част от нощния транспорт в София беше внесно от общинските съветници Ваня Григорова от левицата и Карлос Контрера от ВМРО, според които нощните автобуси пътуват празни.

Бивш шеф в ДФ „Земеделие“: Тахов няма моралното право да бъде министър

Тодор Тодоров заяви, че ще подаде сигнал срещу Тахов в Комисията за конфликт на интереси

Земеделският министър Георги Тахов няма моралното право да заема този пост – това заяви във Велико Търново бившият директор на областната дирекция на Държавен фонд „Земеделие“ Тодор Тодоров. Два пъти той дисциплинарно е уволняван от Тахов и възстановяван на поста от съда.

Като изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“ Георги Тахов е уволнявал Тодор Тодоров два пъти. С решение на Върховния административен съд Тодоров е възстановен и остава на поста директор на Фонда във Велико Търново 39 минути.

Второто уволнение е признато за незаконно от Великотърновския административен съд с решение от края на ноември миналата година, предстои делото да се гледа от въззивната инстанция.

В съдебните решения се посочва, че Тахов дисциплинарно е уволнявал Тодоров с цел да го елиминира като държавен служител и заповедите са „съборени“.

„Ще искам от премиера Росен Желязков оставката на Георги Тахов като министър на земеделието“, обяви Тодоров: „Този човек няма моралното право да бъде министър“.

Тодоров заяви, че ще подаде сигнал срещу Тахов в Комисията за конфликт на интереси:

„Да извърши проверка дали господин Тахов, в качеството си на изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“, е издавал административни актове в полза на свързани с него лица, дали е нареждал преводите към тези лица, дали има частен интерес от това“.

Защо директорът на ОД на ДФ „Земеделие“ във Велико Търново беше уволнен два пъти?

За незаконните си уволнения Тодоров ще съди Тахов и за неимуществени вреди. Бившият директор на фонд „Земеделие“ във Велико Търново обяви, че ще сезира Европейската прокуратура за спрени, по думите му, проверки от Георги Тахов на земеделски стопани във Великотърновско:

„Именно, заради практиката на Фонда да не обърне внимание на тези животновъдни обекти, които са с превишен капацитет“.

Открива се книжарница на независимите издателства

„Добро утро! Книжарницата е мъртва! Да живее книжарницата!“ Така шеговито в стила си Дани Радичков е огласил промяната, която претърпява книжарницата една книга One Book Bookstore и от днес се превръща в One Book Bookstore – няколко книги.

Ето какво пише той в обявата си: „След четири години риене в калта и безсмислени движения се превръщаме в истинска книжарница. Полуистинска. Единствена и неповторима, естествено! С постоянно работно време (само като кажем, ни се повдига) всяка седмица от четвъртък до неделя между 14 и 19 часа, с повече от една книга. С една дума става дума за курирана книжарница с подбрани заглавия. Нали.“

Постоянната селекция се състои от книгите на няколко малки български независими издателства и ще се дообогатява – „Аквариус“, „Атлантис-КЛ“, „Бегемот“, „Издателство за поезия ДА“, „Кота 0“, „Критика и Хуманизъм“, „Нике“, „Пеат некогаш“, „СОНМ“. В добавка – и литература от Балканите!

Повече за инициативата чуйте от Дани Радичков.

Снимка – One Book Bookstore

Все повече млади хора са изключени от пазара на труда в света, според МОТ

Участието на младите хора на пазара на труда намалява в световен мащаб, особено в страните с ниски доходи, според годишния доклад на Международната организация на труда (МОТ) за заетостта и социалните въпроси, публикуван днес и цитиран от Франс прес.

„Сред младите мъже степента на активност е спаднала рязко и много от тях са част от поколение което не учи, работи или обучава (поколение ни-ни, NEET), сочи докладът, който подчертава, че „тази тенденция е особено изразена в страните с ниски доходи“.

В тези страни „младите мъже от поколението ни-ни са нараснали с 4 процентни пункта спрямо средната историческа стойност преди пандемията, което ги прави уязвими за икономическите предизвикателства“, според МОТ.

Все още в страните с ниски доходи участието на младите мъже на пазара на труда остава много по-високо от това на младите жени, като повече от един на всеки пет млади мъже не е нито зает, нито обучаван, в сравнение с 37 на сто от младите жени.

Като цяло през 2024 г. заетостта е нараснала със същия темп като работната сила, което позволява глобалното ниво на безработица да остане 5 на сто, „ниво, подобно на това от 2023 г.“, според доклада. Младежката безработица обаче е много по-висока – 12,6 на сто.

Освен това неформалната работа и „бедността сред работещите са се върнали към нивата отпреди пандемията“, съобщи базираната в Женева организация.

Ако до този момент „централните банки успяха да намалят инфлацията, без да предизвикат рязко свиване на пазарите на труда“, „по-нататъшното затягане, особено от страна на бюджетните органи, може да доведе до сериозни социални сътресения“, предупреждава МОТ.

Освен това, „въпреки че темповете на инфлация са спаднали, то ръстът на заплатите не е компенсирал напълно загубата на доходи заради инфлацията“, отбелязва организацията.

За да се подобри положението на работниците, МОТ предлага инвестиране в професионално обучение, образование и инфраструктура, разширяване на социалната защита и за страните с ниски доходи, оползотворяване на парични преводи и средства от диаспората в подкрепа на местното развитие.

Мъж от село Трайково е задържан за насилие над майка си, съобщиха от полицията

Мъж на 49 години от село Трайково в община Лом е задържан за упражнено домашно насилие над майка си, съобщиха от Областната дирекция на МВР в Монтана.

След постъпил сигнал, че мъжът принуждава 80-годишната си майка да върши неща против волята си, към 17:10 часа на 14 януари униформени служители от Районното управление на МВР в Лом са посетили адреса в село Трайково. Възрастната жена не е потвърдила сигнала, нямало и данни за упражнено насилие над нея. На следващия ден жената подала жалба в Районната прокуратура в Монтана, в която писмено заявила, че синът ѝ чрез заплахи ѝ забранявал да излиза от една от стаите в къщата, принуждавал я да стои там с поставени на масата ръце и да не мърда без негово разрешение. В жалбата жената е посочила, че е отхвърлила изложеното в първоначалния сигнал, тъй като се страхувала за живота и здравето си. По случая са снети сведения от потърпевшата и е образувано досъдебно производство по член 143 от Наказателния кодекс. Мъжът е задържан за денонощие с полицейска заповед.

От Областната дирекция на МВР в Монтана съобщиха за БТА, че през 2024 година сигналите за домашно насилие са се увеличили в сравнение с 2023 година, а за последния месец на миналата година има седем случая при три за същия период на 2023 година. По някои от случаите има издадени съдебни заповеди за незабавна защита, има и нарушения на тези заповеди и задържани за това. Най-често насилието е между съпрузи или партньори в семейството, или от страна на деца към възрастни родители. В повечето случаи пострадали от насилието в семейството са жени. Преди седмица мъж от Монтана беше задържан за насилие над двете си деца на девет и 12 години, а децата бяха изведени и настанени в кризисен център, посочиха от полицейската дирекция в Монтана.

Автомобилни заводи в Европа и Северна Америка са застрашени от затваряне през 2025 г., пише „Гартнър“ в доклад

Няколко европейски и северноамерикански автомобилни завода са изложени на риск да преустановят дейност или да бъдат продадени през 2025 година, след като автомобилните компании изпитват трудности от свръхкапацитета и ценовата конкуренция, се посочва в доклад на американската компания „Гартнър“ (Gartner), оповестен днес и цитиран от Ройтерс.

Производителите на автомобили вероятно ще намалят производствения си капацитет в Европа и Северна Америка през 2025 г., след като са изправени пред трудности от постигането на целите за въглеродни емисии и от налагането на нови митнически тарифи, докато доминацията на китайските електрически превозни средства (EV) ще се увеличи поради предимството на азиатската страна в софтуера и електрификацията, пише в доклада.

Затварянето или евентуални продажби на заводи е по-вероятно да се случи в страни с високи разходи за производство, където политическият и обществен натиск ще бъдат компенсирани от нарастваща конкуренция, обяви Педро Пачеко, вицепрезидент на „Гартнър“ пред Ройтерс.

„Натискът се увеличава и това ще накара броя на автомобилните производители да вземат по-прагматични решения“, допълва той.

Китайските автомобилопроизводители биха могли да купуват заводи, за да преодолеят търговските бариери или да отворят нови фабрики в европейски страни с по-ниски разходи, както и в държави партньори за свободна търговия като Мароко или Турция, прогнозира компанията.

Опасявайки се от нарушаване на правилата на ЕС относно емисиите на въглероден диоксид от 2025 г., председателят на Управителния съвет на „Бош“ (Bosch) Щефан Хартунг заяви днес, че Общността трябва да се въздържа от глобяване на компании, които не изпълняват целите.

Европейската автомобилна индустрия вече трудно може да постигне целите си за 2030 и 2035 г. за електрически автомобили, каза Люк Шател, председател на френската Автомобилна платформа, обединяваща индустрията във Франция (Plateforme automobile – PFA).

„Рискът е в крайна сметка да намалим продажбите на превозни средства с двигатели с вътрешно горене, за да увеличим изкуствено“ продажбите на електромобили, заяви той пред Ройтерс.

Въпреки предизвикателствата пред електрификацията в сектора, „Гартнър“ очаква доставките на електрически автобуси, автомобили, ванове и тежкотоварни камиони да нараснат като цяло със 17 на сто през 2025 г., като повече от 50 на сто от всички модели превозни средства, предлагани на пазара от автомобилните производители, ще бъдат електромобили до 2030 г., прогнозира компанията.

За да постигнат екологичните цели, производителите на автомобили може да закупят софтуерна архитектура от по-нови производители на електромобили и дигитални фирми, да стимулират центрове за изследване и развитие в технологични центрове или да си партнират с технологични компании, за да създадат самофинансирани съвместни предприятия за електромобили, допълни Педро Пачеко.