четвъртък, 3 октомври, 2024 година.

Там може да има мариачи оркестър, клипове от стари мексикански филми или снимката на журналист, порицаван за отразяването си на новините: единственото сигурно нещо с всекидневните пресконференции на досегашния мексикански президент Андрес Мануел Лопес Обрадор е, че ще продължат дълго – често над три часа.

Известни като „манянера“, в груб превод „сутрешната“ (конференция – бел. ред.), тази силна смес oт актуални факти и политически театър се превърна в крайъгълен камък на управлението на Лопес Обрадор, чийто рейтинг от над 60% предизвиква завист у много западни лидери.

Президентът определя дневния ред на новините, контролира кризите и порицава опоненти – всичко това, докато повечето хора закусват.

Сега на бъдещата президентка Клаудия Шейнбаум, която поема властта днес, ще се падне да заеме мястото му на трибуната – задача, която според политическите наблюдатели може да се окаже огромно предизвикателство предвид далеч не толкова спонтанния ѝ стил. „Манянера“ се е превърнала дотолкова в част от мексиканското ежедневие, че Шейнбаум не може да я изостави, но тя не може и просто да копира формата на своя ментор, без да бъде набедена, че е марионетка.

„Не е лесен за следване пример“, казва Райън Бърг, директор на Американската програма в Центъра за стратегически и международни изследвания.

Борбата за „манянера“ е микромодел на борбата на Шейнбаум да използва популярността на предшественика си и същевременно да създаде своя собствена марка. Тя наследява сутрешната пресконференция, започнала при Лопес Обрадор преди шест години, в решаващ момент.

Въпреки популярността на нейния наставник, Мексико се бори с жестока криза в сигурността, изоставаща валута, нарастващ бюджетен дефицит и напрежение с най-големите си търговски партньори заради спорна реформа на съдебната система.

„Тя може да се опита да поддържа това много високо ниво на популярност, както направи Лопес Обрадор, и да потисне технократската си политическа страна, но това не е задължително да ѝ подхожда“, казва Бърг.

Нейни приближени казват, че Шейнбаум и екипът ѝ са напълно наясно с предизвикателството и обсъждат как да запазят ефективността на ежедневното събитие, като същевременно го направят повече „нейно“. За кратко е бил обмисляно преместването му в следобеден слот, но той е бил отхвърлен, тъй като е имал по-малко влияние върху новинарския цикъл.

Според източник, запознат с плановете ѝ, пресконференциите вече ще бъдат „много по-кратки, около час“. Първата ѝ манянера ще бъде утре, на 2 октомври, ден след встъпването ѝ в длъжност.

Шейнбаум ще използва възможността да подчертае приноса на жените в историята на Мексико, като същевременно ще повтори акцента на Лопес Обрадор върху „възстановяването на историческата памет“ на страната, казва източникът.

Например, Лопес Обрадор е използвал платформата, за да призове публично Испания да се извини на Мексико за злоупотребите, извършени по време на испанското завоевание преди 500 години.

До края на президентството си той ще е водил около 1500 „манянери“. Поддръжниците му казват, че това е бил неговият момент да се изяви като човек от народа, който общува с мексиканците нефилтрирано и без прекъсване.

Шейнбаум, климатоложка с премерен и монотонен тембър, вероятно ще се затрудни да се изказва надълго и нашироко по подобие на своя ментор, който често се шегуваше и насочваше посланието към по-удобен терен, когато се сблъскваше с по-трудни въпроси.

„Представям си я малко по-малко отпусната, много по-стегната и с послания, които е тренирала много добре“, казва Мариано Санчес Таланкер, изследовател в Центъра за международни изследвания в „Колехио де Мехико“.

Според експертите вероятно ще има и много по-малко привличащи вниманието трикове.

Личният стил на Шейнбаум не се пасва на някои типични части от „манянера“, като например „Кой кой е в лъжите на седмицата?“, представяна в ерата на Лопес Обрадор като разнищване на „фалшиви новини“, които са неблагоприятни за правителството.

Възможно е също така тя да няма същия талант за измисляне на емблематични фрази: в Мексико се продават кукли на настоящия президент, които повтарят неговите лозунги, включително „Имам други факти“ и спорната му политика за сигурност „прегръдки, а не куршуми“.

Въпреки това политическият стратег Рафаел Валенсуела заяви, че Шейнбаум ще се възползва от силната политическа марка, която Лопес Обрадор изгради, и ще иска да я запази.

„Тя не иска просто да загуби символа (манянера). Има силни символи, които те вече имат и за които хората са гласували“, каза Валенсуела.

Ожесточената защита на политиките на Лопес Обрадор и обещанието на Шейнбаум да продължи изпълнението на най-големите му ангажименти, като намаляване на бедността и спиране на корупцията, отчасти помогнаха за смазващата ѝ победа на изборите. През август тя сподели резултатите от анкета, в която участниците гласуваха за продължаване на ежедневните конференции.

„Тя няма същите рефлекси. Тя няма същият чар“, казва стратегът Серхио Торес, експерт по политически послания и кампании.

„Пред нея стои голямото предизвикателство да се наложи в свой собствен маниер, но със същата тежест като Лопес Обрадор.“ (БТА)

(Превод от английски: Асен Георгиев)