четвъртък, 18 юли, 2024 година.

Управляващата партия в Хърватия – Хърватска демократична общност (ХДО), е похарчила най-много пари в предизборната си кампания за изборите за Европейски парламент – 523 186 евро, съобщи хърватският вестник „Ютарни“.

В кампанията политическите партии са използвали както държавен бюджет, така и дарения. ХДО е партията, която е имала най-малко дарители и все пак е похарчила най-много пари. Едва 13 850 евро от общите разходи на партията са били набавени с дарения. Партията спечели най-много места в новия състав на ЕП – шест от общо 12 за страната.

На второ място по най-високи разходи в предизборната кампания е опозиционната Социалдемократическа партия (СДП ) с 334 190 евро. Социалдемократите са финансирали една десета от кампанията си с дарения – получили са 39 069 евро от своите дарители. СДП спечели четири мандата в ЕП.

Двете водещи партии са похарчили двойно повече средства отколкото са декларирали в предварителния доклад за разходите за предизборна кампания, отбелязва „Ютарни“.

„Демократичният парламент на Истрия“ (ИДС) се нарежда на трето място с похарчени 155 163 евро за предизборна кампания. Значителна част от вложените средства са били дарения – 48 031 евро.

Следват „Мост“ със 120 386 евро и „Отечествено движение“ с 89 536 евро. Те спечелиха по едно място в ЕП. Листата на Ладислав Илчич със 77 750 евро и „Можем!“ със 74 774 евро са партиите, похарчили най-малко. Те не успяха да съберат достатъчно гласове, за да изпратят свои евродепутати в новия състав на ЕП.

Листата на Ладислав Илчич е събрала най-много дарения от всички участващи в Евроизборите – 73 920 евро.

Общо партиите са похарчили около 1,4 милиона евро, което е с близо 40 процента по-малко от похарченото на предишните Европейски избори през 2019 г., отбелязва „Ютарни“.